19th Ave New York, NY 95822, USA

Így készítsd fel éttermed a koronavírus második hullámra

Étel kiszállítás

Sokan még fel sem ocsúdtak a koronavírus első hulláma által okozott üzleti károkból és máris itt van a nyakunkon a második hullám. Ez mind az étteremtulajdonosok, mind a vendéglátásban dolgozók számára egy újabb vészterhes időszak eljövetelét jelenti.

Nagyon sok jelenleg a bizonytalanság: nem tudni, hogy lesz-e idén karácsonyi szezon, nem tudni, hogy lesznek-e üzleti rendezvények, nem tudni, hogy bevezetik-e ismét a karantént, mert ha igen, akkor az a beülős helyek számára minden bizonnyal katasztrofális következményekkel járna.  

Összeszedtem néhány olyan dolgot, amely az első hullám tanulságai alapján segíthet abban, hogy éttermed sikeresen talpon maradhasson ezekben a bizonytalan időkben, és hogy erősebben, jobb helyzetből várhassa meg, hogy amíg elvonul a fejünk felől a vihar.

Kezdj el házhozszállítani, ha eddig még nem tetted

Már a korona vírust megelőzően is folyamatosan nőtt az igény az online rendelések és az ételházhozszállítás iránt, de ezt a járvány alatt bevezetett karantén hatványozottan még tovább növelte. 

Az első hullám alatt több száz étteremtulajdonos látta a megoldást az ételházhozszállítás bevezetésében, pl. a Netpincér Go rendszeréhez a Forbes áprilisi cikke szerint március utolsó 3 hetében több mint 900 új étterem csatlakozott.

A kiszállítás, ha megfelelő módon alkalmazod, akkor egy nagyon hasznos eszköz lehet éttermed számára, bevezetése kulcsfontosságú lehet a vállalkozás talpon maradása, vagy sikerességének növelése kapcsán.

A kiszállításnak 2 módja van: 

  • Az éttermed maga oldja meg a kiszállítást
  • Csatlakozol egy, vagy több online platformhoz (pl. Wolt, Netpincér, Bolt), akik a rendelések közvetítésén túl megoldják helyetted a kiszállítást is

Időközben írtam egy cikket a szellemkonya koncepció kapcsán, ami szerintem abszolút meghatározó lesz a jövőben. 

Tetszőlegesen kombinálhatod is ezt a két opciót, sőt sok esetben érdemes is kihasználod az online platformok nyújtotta előnyöket, úgy hogy mellette saját futárokkal is alkalmazol. 

Bármelyik megoldást is alkalmazod, annak lesznek előnyei és hátrányai:

  • A saját kiszállítás – ha már kiépített – hosszú távon nagyon jó extra hasznot biztosíthat, a bevezetése viszont meglehetősen költséges, üzemeltetése komoly operációt munkát igényel, a marketinget magadnak kell megoldani és megbízható futárokat találni sem könnyű. 
  • Az online platformok megoldják számodra a fenti problémákat: behozzák a rendeléseket, kiszállítják az ételeidet, marketingelnek, ügyfélszolgálatot biztosítanak.  Ennek viszont komoly ára van: a csatlakozási díjon felül 30-35% körüli jutalékot kell fizetni a közvetített rendelések után.

Tetszik ez a cikk? Csatlakozz zárt Facebook csoportunkhoz!

Hozz létre saját weboldalt

Ha éttermednek még nem volt saját honlapja, akkor most itt az idő, hogy legyen. Azon túl, hogy ma már egy étterem esetében alapnak számít legalább egy alap szintű online jelenlét, rengeteg előnye van annak, ha egy vendéglátóhelyenek saját weboldala van. 

Az alapvető információk könnyű megtalálhatósága mellett a saját weboldalnak fontos szerepe a sikerben, ugyanis ez az első lépés, hogy pozitív képet tudj kialakítani a vendégek fejében már az első látogatás/rendelés előtt. 

Léteznek professzionális, kifejezetten éttermi weboldalak fejlesztésével foglalkozó ügynökségek, de ha nem szeretnél erre több százezer forintot kifizetni, akkor egy kis időráfordítással és tanulással, csupán néhány óra alatt te magad is könnyedén létrehozhatsz egy egyszerűbb honlapot wordpress-ben.  

Ha szeretnéd tudni, hogyan készíts egyszerűen és olcsón saját weboldalt, akkor én ezt a cikket ajánlom.

Kösd össze a weboldalad a közösségi oldalakkal

Ha valamiért eddig még nem volt, akkor mindenképpen készíts éttermed számára egy saját Facebook és Instagram profilt, regisztráld be Google-ban mint helyi vállalkozás és tedd fel a lehető leghamarabb Tripadvisorra is és kezd el posztolni, híreket, újdonságokat megosztani.

És most jön a lényeg: innentől, ha bármit posztolsz, vagy megosztasz a social médiában, akkor tedd bele a poszt szövegbe az étterem linkjét is, ami által látogatókat irányíthatsz weboldalra, így tudod növelni a látogatottságot, ami által nő éttermed ismertsége, ezzel együtt pedig a potenciális vendégek száma is.

Kommunikálj

Figyelj rá, hogy folyamatosan tartsd a kapcsolatot vendégeiddel, megrendelőiddel. Használd ki a social media, az email kampányok, a személyes kapcsolattartás és minden egyéb elérhető eszköz nyújtotta lehetőségeket és ne engedd, hogy potenciális vásárlóid akár egy rövid időre is elfelejtsenek.

Ha a helyzeted engedi, akkor próbálkozz meg az online hirdetésekkel, mivel ezek remek eszközei a látogatószerzésnek. Kezdésként érdemes a Facebook hirdetésekkel kezdeni, utána ugorj Instagram-ra, és Google-re. De még mielőtt nekiállsz mindenképp nézz utána az alapoknak, tudd, hogy kik a célközönséged, és hogy mivel tudod a legjobban megszólítani őket.

Változtass az étlapon, hogy kiszállítás-barátabb legyen

Mielőtt belevágnál a kiszállításba, gondold át, hogy a jelenlegi étlapon szereplő ételek alkalmasak-e, hogy kiszállítsd őket, jól bírják-e a rázkódást, és a melegen tartást, nem fognak-e kifolyni, jól mutatnak-e dobozban is. És ami a legfontosabb, hogy olyan ételek legyenek a kiszállítós étlapon, amelyek profitja elbírja az olyan extra költségeket, mint a jutalék.

Gondold át, hogyan tudnád leegyszerűsíteni a menüt, illetve a jobb hatékonyság elérése miatt milyen csomagajánlatokat tudnál kialakítani. A csomagajánlatok nagyon vonzóak a vásárlók szemében, főleg ha kedvezményes áron tudod őket adni. 

Van egy extra célcsoport, a családok, akikre nem sokan lőnek, viszont ez egy nagyon jó szegmens, mivel ha rendelnek akkor együtt rendelnek, és elég magas rendelési értéket tudnak elérni. Éppen ezért érdemes a kiszállítós étlapon is megjelentetni gyerekeknek való ételeket, valamint létrehozni kimondottan családoknak szóló különleges ajánlatokat.

Figyelj a készletre és az anyagfelhasználásra

A költséghatékonyság kiemelten fontos egy éttermi vállalkozásnál, nem engedheted, hogy túl sok pénz álljon alapanyagban. Próbáld meg minél jobban felpörgetni a rendelések ütemét, rendelj inkább többször kevesebbet, nem végezheti semmi olyan a kukában, amiből pénzt lehet csinálni!

Ha eddig nem foglalkoztál kiemelten a lejárati dátumokkal, akkor innentől tedd ezt prioritássá. Leltározz rendszeresen és próbáld meg maximálisan felhasználni a hűtőkben, fagyasztókban, raktárakban lévő alapanyagokat, mielőtt új rendelést adnál le. Ha tudsz, ruházz be egy megbízható éttermi készletkezelő szoftver, mivel ez tényleg villámgyorsan visszahozza az árát.

Szűkíts az étlapon

És ha már az anyagfelhasználásról beszélünk…Most, amikor szó szerint minden forint számít, a hatékony működésen áll, vagy bukhat minden. De hogyan lehet hatékonyan üzemeltetni egy olyan éttermet amelynek az étlapján több tucat, vagy akár több szár étel szerepel? 

Gondold át, hogy valóban szükség van-e az összes ételre az étlapon. Biztosan találsz olyat, ami kevésbé népszerű a vendégek körében. Engedd el a kevésbé kedvelt fogásokat és csökkentsd le a menü méretét amennyire lehet. Hidd el, egy jól összeállított, rövidebb étlappal sokkal jobb eredményt tudsz elérni. 

Egy profi konyhai szoftver sokat javíthat az étterem költséghatékonyságán, de ha ez nem engedheted meg, akkor készíts (vagy tölts le netről) egy megbízható költségkövető excel táblát és kezdd el mérni a heti alapanyag beszerzéseket és állítsd szembe őket a bevételi adatokkal.

Értékeld a vásárlóidat

Valaki ételt rendelt tőled? Szuper! Mutasd ki a háládat, köszönd meg neki! Semmi sem növeli annyira a bizalmat, mint a személyes varázs, ezért tegyél az ételek mellé egy kis meglepetést, vagy akár egy névre szóló köszönő üzenetet.

Hidd el a hatás fenomenális lesz! Ráadásul csak emiatt az apró trükk miatt annak az esélye, hogy valaki ismételten tőled rendel majd, mérhetően magasabb lesz.

 

Related Posts

Leave a comment