19th Ave New York, NY 95822, USA

Így alakíts ki nyerő étlap árazási stratégiát mindössze 5 lépésben

Nyerő étlap árazás 5 lépésben

Az étlap árazás nem annyira egyszerű, mint azt sokan gondolják. De a vendéglátás már csak ilyen – néha belefutsz olyan dolgokba, amelyek a gyakorlatban jóval bonyolultabbak, mint ahogyan elméletben tűntek. Viszont ha ismered a szükséges lépéseket és megvan benned a kellő kitartás, akkor könnyedén fogod abszolválni az étlap árazást is. Segítek!

Ha hatékony étlap árazási stratégiát szeretnél kialakítani, akkor röviden az lesz a feladatod, hogy ellensúlyozd az étterem összes működési költségét, úgy hogy a hónap végén profitod is maradjon.
Mindezt úgy kell megoldanod, hogy közben figyelembe veszed a vendégeid elvárásait, valamint a piacon jelenlévő többi szereplő árait is.

Ha ezt a folyamatot az étlaptervezés lépéseivel is kiegészíted, akkor jó eséllyel nem csak hogy a befektetett pénzed fog megtérülni, hanem jelentős extra nyereséget is termelhetsz!

Ha már az étlaptervezésnél tartunk, olvastad már az étlaptervezős cikkemet? Ebből megtudhatod, hogy hogyan növeld éttermed profitját akár 15%-kal!

Így alakíts ki nyerő étlap árazási stratégiát mindössze 5 lépésben

Első lépés: Kalkuláld le a teljes menüt

Az első lépés, hogy készítsd el az étlapon szereplő összes étel kalkulációját!
Ha szeretnéd nyereségesen üzemeltetni az éttermed, akkor a költségszintek ismerete nélkülözhetetlen számodra.

A kalkuláció nagyon egyszerű, csak egy kis időt és odafigyelést igényel. A következőkre lesz hozzá szükséged:

  • Maga az étlap
  • Egy jó kalkulációs táblázat

A kalkulációhoz az egyes ételeket recept szerint elemeire bontod és kiszámolod, hogy mennyibe kerül az előállításukhoz szükséges alapanyag. A kalkuláció gyakorlatilag egy kihagyhatatlan lépés, ugyanis megmutatja, hogy egy adott étel eladási árának hány százalékát teszi ki az alapanyagköltség. (FYI: Ha van POS rendszered, akkor az adatokat abból is könnyűszerrel kinyerheted.)

Ez hatalmas segítség lesz a későbbiekben, amikor majd a menü tervezéssel ismerkedsz!

 

Második lépés: Áraidat NE a többi étterem áraihoz igazítsd

Tudatosíts magadban valamit: ez a te éttermed, te üzemelteted, ennek következtében egyedi! Ha pedig ez így van, akkor miért akarnál az árazásban más éttermekhez hasonlítani?

Egyébként sincs sok értelme a hasonlítgatásnak, mivel minden étteremben különbözőek az alapanyag- és a működési költségek. Továbbá nem tudhatod, hogy mások pontosan milyen haszonkulccsal dolgoznak, hacsak nincsenek belsős informácóid.

Az egyik legfontosabb dolog, amit észben kell tartanod, hogy az érték nem egyenlő az árral. Érték akkor jön létre, amikor valami olyat is kínálsz, ami nem megszámlálható, például minőségi szervízt, különleges hangulatot, gyönyörűen prezentált fogásokat, vagy bármi mást.

Erre mindig emlékezz, amikor étlapot árazol: ha csak az alapanyagköltség alapján számolsz, akkor egy véget nem érő piaci harcba bonyolódsz. Azon fogsz versenyezni a többi étteremmel, hogy ki tudja olcsóbban kínálni az ételeit. Ezt pedig nem akarod, mivel ez nem csak hogy nem ad hozzá, hanem épp, hogy elvesz a vállalkozásod valódi értékéből.

Harmadik lépés: Építs az erősségekre

Gondolj úgy az étlapra úgy, mint egy “Best of” válogatásra! Az étlap azt kell sugallja a vendégeknek, hogy mi az, amit a csapatoddal a legjobban csináltok.

Olyan ételeknek kell rajta szerepelniük, amelyek megmutatják, hogy a te éttermed miben különbözik a piac többi szereplőjétől és kiemelnek a tömegből. Ha ez sikerül, akkor az árazásod is különbözhet, a piac többi résztvevőjétől.

Nyerő étlap árazás mindössze 5 lépésben 2
Fotó: Canva.com

Különbözőnek lenni jó dolog! A legjobb,legnépszerűbb ételeidet, ha szereti a piac őket,  akkor drágábban is adhatod.

Ez is érdekelhet: Nézd meg válogatott szakmai cikkeinket

Negyedik lépés: Ismerd a piacot

Felesleges energiát ölnöd abba, hogy megpróbáld megismerni versenytársaid konkrét étlap árazási stratégiáját. 

Ez viszont nem azt jelenti, hogy nem kell tisztában lenned azzal, hogy a piac hogyan áraz egy-egy terméket. Sőt, a piac ismerete komoly versenyelőnyt jelenthet számodra az árazás során!

Étlap árazás előtt készíts egy gyors elemzést versenytársaid árairól:

  • Válassz ki 5-6 hasonló, környékbeli éttermet és nézd meg, hogy vannak-e olyan ételek, étel kategóriák amelyek mindegyik étterem étlapján megtalálhatók.
  • A közös ételeknél nézd meg, hogy mi a legmagasabb és a legalacsonyabb eladási ár, valamint számold ki az árak átlagát.
  • Vedd alapul éttermed erősségeit és értékeit, és ezekhez mérten próbáld meg beárazni a te hasonló ételeidet!

Például ha vidéken nyitsz hamburgerezőt, akkor elméletileg jóval kevesebbért tudod csak értékesíteni a hamburgered, mint mondjuk Budapesten. Hogy miért? Egész egyszerűen azért, mert bizonyos helyeken a piac hajlandó többet fizetni az egyes termékekért.
Vagy gondolj bele, ez ugyanolyan, mint amikor a legutóbb repülővel utaztál és a repülőtéren 1200 Ft-ot fizettél egy ásványvízért. 

Ez is érdekelhet: Csatlakozz zárt szakmai Facebook csoportunkhoz!

A hely és az érték függvényében annyit kérhetsz el a termékeidért, amennyit a piac hajlandó fizetni. De vannak határok, amikor a vendégek már úgy érzik, hogy nem kapnak elég értéket a pénzükért. Ez hamar kiderül, mert ilyenkor csökken a vendégszám!

Ötödik lépés: Találd meg az egyensúlyt

A sikeres étlap árazás egyik kulcsa az egyensúly. Mit is jelent ez?

Azt, hogy meg kell találnod a megfelelő egyensúlyt a magas árrésű és az alacsony árrésű ételek között. De ez nem történik meg egyik percről a másikra, ez egy hosszú folyamat, amelynek mentén folyamatosan tesztelned és finomítanod kell az étlapot.

Mire figyelj oda a folyamat során?

  • Folyamatosan frissítsd a kalkulációkat, hogy mindig tudd, az ételeket mennyibe kerül elkészíteni?
  • Fektess egy megbízható POS rendszerbe, amely ezeket a feladatokat nagyban leegyszerűsíti.
  • Légy kitartó és türelmes, és bízz az eredményben!  A siker nem marad el.

Hogyan tovább?

Az igazság az, hogy nincs egy olyan konkrét étlap árazási stratégia, amely minden étteremre ráhúzható. Sok dolgot figyelembe kell venni a sikeres árazáshoz: az étterem brandjét, a piaci körülményeket, a működési költségeket, a csapatot, a béreket és természetesen a vendégkört.

A komplex étlaptervezés segítségével még tovább optimalizálhatod az étlapot. Tanuld meg, hogyan árazd be az egyes ételeket, hová és hogyan helyezd el azokat az étlapon, hogy akár 15% extra profitot termeljenek számodra!

 

Related Posts

Leave a comment