19th Ave New York, NY 95822, USA

SZELLEMKONYHA: Mit jelent és milyen hatással lesz az éttermi piacra?

Mi az a szellemkonyha? És milyen hatással lesz az éttermi piacra?

Hallottál már a “Ghost Kitchen” azaz szellemkonyha éttermi koncepcióról? Népszerűsége az utóbbi években folyamatosan nőtt, idén pedig a COVID19 megjelenésével az egyik leggyorsabban terjedő globális vendéglátóipari trenddé lépett elő, és minden jel arra mutat, hogy végérvényesen is átalakíthatja az ételrendelési piac működését.

A szellemkonyha egy olyan vendéglátóipari vállalkozás, amelyek kizárólag online étel házhozszállítással foglalkozik, lényege, hogy egy konyhából akár több különböző éttermi brand-et, úgynevezett virtuális éttermet üzemeltetnek, ami által csökkentik a költségeket, növelik a bevételt és javítják a hatékonyságot.

Online ételrendelés vendéglátós szemmel: 7 ok, amiért megéri a saját online felület

Miért szellemkonyha?

A szellem kifejezés arra vonatkozik, hogy míg egy “tradicionális” étterem esetében egyértelmű, hogy az épületen belül egy éttermet működik, a szellemkonyha esetében sok esetben ez nem így van, sőt az utca embere számára általában ki sem derül, hogy a helyszínen virtuális étterem üzemel.

A szellemkonyha trend az online ételrendelő platformok térhódításával – mint itthon a Netpincér és a Wolt – került előtérbe, olyannyira, hogy hazánkban is egyre-másra bukkannak fel hasonló üzleti modellel működő vállalkozások, amelyek kihasználják az ételrendelés és digitalizáció rohamszerű fejlődését.

A szellemkonyha koncepció főbb jellemzői:

  • Csak online létezik, nincs egy “valódi” étterem, ahová a vendégek ‘elmehetnek’
  • Nincs vendégtér, nincs helyben fogyasztás
  • Kizárólag online lehet rendelni
  • Az ételek csak kiszállítással elérhetők
  • Általában a város külső részén található
  • Egy konyháról általában több virtuális étterem üzemel

Miért éri meg egy szellemkonyha üzemeltetése?

Ez a vállalkozás típus nem véletlenül terjed úgy a világban, mint a futótűz.  Az egyik legnagyobb előnye, hogy jelentős összegeket tudsz megtakarítani azáltal, hogy nem kell egy teljes, full-service éttermet üzemeltetni, csupán a konyhát.

SZELLEMKONYHA Mit jelent és milyen hatással lesz az éttermi piacra 2

Mivel nincs helyben fogyasztás, ezért nem kell vendégteret kialakítani és nem kell beruházni éttermi bútorokba, asztalokba, székekbe stb.

Nem kell drága, forgalmas helyen lévő éttermet üzemeltetni és az üzlethelyiségnek nem kell a város szívében lennie, hogy a vendégek megtalálják. Az online működés következtében elég – sőt inkább érdemes – a város egy olcsóbb részén kibérelni egy konyhát.

Tetszik ez a cikk? Csatlakozz zárt Facebook csoportunkhoz!

Azzal is komoly összegeket takaríthatsz meg, hogy nincs szükség éttermi személyzetre, felszolgálókra, bárosokra stb. És itt ne csak a bérköltségre fontos, hanem az is, hogy nem kell foglalkoznod ezeknek az embereknek a menedzselésével, a munkaerő kereséssel és a betanítással.

A pénzen kívül jelentős mennyiségű időt is megspórolhatsz, ugyanis egy szellemkonyha beindítása jóval egyszerűbb, mint egy rendes étteremé.

Mivel nem kell éttermi csapatot toborozni és nem kell vendégteret kialakítani, egy szellemkonyha akár néhány hét alatt üzemkész állapotba hozható. Ráadásul az engedélyeztetés is jóval egyszerűbb, mint egy normál étterem esetében.

Minden egybevéve, kisebb a belépési korlát és kevesebb az indulási kockázat, mint más éttermi koncepciók esetében, ráadásul jelentősen csökkennek a működési költségek és hatékony az operáció, aminek következtében nő a nyereségesség.

Üzleti ötlet: Szellemkonyha meglévő étteremből. 

Az online működési modell miatt a vállalkozás menedzselése és fejlesztése is egyszerűbb. A vásárlási folyamat minden lépésénél adatokat és visszajelzéseket gyűjthetsz, amely által jobban megismerheted a vásárló közönség igényeit és folyamatosan nyomon követheted, hogy az étlapon szereplő tételek hogyan teljesítenek. Ezáltal jobban teljesítő, a célközönséged számára személyre szabottabb étlapokat, ajánlatokat, koncepciókat tudsz kialakítani.

Fontos az online technológia

A szellemkonyha egy kifejezetten technológia-igényes, és az átlagos vendéglátásnál magasabb fokú digitális tudást igénylő vállalkozás. Az egyik fő hátránya, hogy az étterem csak az online térben megtalálható, ezért kiemelten fontossá válik az online jelenlét növelése social media, online marketing és online kommunikáció által.

A koncepció népszerűségének növekedésével egyre több piaci szereplő jelenik meg a piacon, ez pedig nagyobb versenyhelyzetet teremt és megnehezíti egy online brand kiépítését.

A vásárlókkal történő interakciók főként digitálisak, a vásárlási ciklus nagyon rövid, ezért az étterem és a vevő között csak limitált kapcsolat alakul ki, ami megnehezíti a személyes kötődés és a lojalitás kiépítését.

Mi mozgatja?

A technológia fejlődése jelentősen megváltoztatta a piacot, ma már a világon szinte bárhonnan másodpercek alatt képesek vagyunk termékeket rendelni, ezeket pedig oda és akkorra szállítathatjuk ki, ahova és amikorra szeretnénk.

A szabadidő csökkenése és a kényelem iránti igény növekedése nagy hatást gyakorol az összes gazdasági szegmensre – köztük a vendéglátásra.

SZELLEMKONYHA Mit jelent és milyen hatással lesz az éttermi piacra 3

A fiatal, 15-34 év közötti vásárlók az új technológiákkal felvértezve komoly változásra kényszerítik az éttermeket is. Mivel magas elvárásaik vannak és nagyon gyakorlatiasak, ezért egy étteremmel vagy rendelési oldallal csak akkor köteleződnek el, ha könnyedén, néhány másodperc alatt le tudják adni a rendelést az adott felületen.

Gondolj csak bele, pár éve még elfogadható volt, hogy egy órát várj a pizzádra, de ma már már szinte senki nem szeretne ennyit várni a megrendelt ételre.

Erre építenek a online platformok is a saját futárjaikkal, akik Budapesten sok esetben például akár 30 percen belül kiérnek a megrendeléssel.

A szellemkonya jövőképe

A világon most mindenhol a szellemkonyhákról és a virtuális éttermekről beszélnek, de azt ne felejtsük el, hogy az online csatornákon keresztül való értékesítés – legyen az platformon, vagy saját weboldalon keresztül – már régóta velünk van.

A vírus miatti kényszerből az éttermek új koncepciók után kénytelenek nézni, hogy diverzifikálják az értékesítésüket és azt, ahogyan eljuttatják az ételeiket a vásárlókhoz. A COVID-19 csak felgyorsította egy már amúgy is létező trend a terjedését, amely hamarosan minden bizonnyal hazánkat is meghódítja.

A jövőt kiolvasni lehetetlen, de az valószínű, hogy a szellemkonyha koncepció  hosszútávon egy meghatározó irányvonala lehet a vendéglátásnak, ezért mindenképpen érdemes nyitott szemmel járni és minél több információt begyűjteni erről az üzleti modellről.

 

Related Posts

Leave a comment