19th Ave New York, NY 95822, USA

Top 7 profitnövelő menu engineering tipp éttermeknek

Top 7 profitnövelő menu engineering tipp éttermeknek

Ha étteremtulajdonos vagy, éttermet vezetsz, üzemeltetsz, vagy csak simán érdekel a szakma és szeretnél fejlődni, akkor a legjobb helyen vagy! Tudom-tudom, kint dübörög a koronavírus, most zárták be az éttermeket…de gondolj arra, hogy a jövő eredményein dolgozni sosem lehet elég korán elkezdeni!

Egyszer – reméljük mihamarabb – újra kinyithatnak majd az éttermek és akkor pedig minden létező segítséget érdemes lesz kihasználnod, hogy minél gyorsabban, minél jobb eredményeket érjen el a vállalkozásod! Ehhez az egyik legjobb ilyen segítség a stratégiai menütervezés, avagy a menu engineering! 

Szeretnék segíteni, ezért mutatok neked 7 profitnövelő menu engineering tippet, amelyekkel akár azonnal, szembetűnő eredményeket érhetsz el!

Mit is jelent pontosan a menu engineering?

A menu engineering annak a művészete (és tudománya), hogy az étlapot úgy tervezzük meg és az egyes fogásokat úgy helyezzük el, hogy az maximális profitot eredményezzen.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy megpróbáljuk arra sarkallni a vendégeket, hogy azokat az ételeket válasszák, amelyeket mi szeretnénk, amelyek az étterem számára a legtöbb nyereséget termelik!

Ebben nincs semmiféle rejtett trükk, vagy megvezetés, egész egyszerűen kihasználjuk az emberi agy működését és úgy építjük fel az étlapot, hogy a vendégek tudat alatt azokat a fogásokat válasszák, amelyek a biznisz számára a legnyereségesebbek.

Mennyi extra profitot hozhat a menu engineering?

A megfelelően elvégzett menütervezés eredményeképpen egy étterem profitja akár 10-15%-al is növekedhet. Nézzünk erre egy példát!

Extra profit
Fotó: Canva pro

Vegyünk egy kis éttermet, amelynek a havi forgalma 6 millió forint. Ha havonta 2000 főt szolgálnak ki, akkor az átlagos tálcaérték 3000 forint.

A menu engineering lépéseit alkalmazva, a tálcaérték akár egy hónapon belül elérheti a 3300 forint körüli értéket, így ugyanannyi vendéggel számolva a bevétel 6,6 millió forintra nő! Ez 600 ezer forint tiszta bevételnövekedés havonta, ami több mint évi 7 millió forint extra forgalom! 

A te éttermed profit szintjével számolva ez mennyi extra nyereséget jelentene? Számold ki!

És a legjobb, hogy ehhez nem kell több vendéget behoznod az étterembe, nem kell költséges marketing kampányokat futtatnod, nem kell más, drágább alapanyagokat beszerezned! A menu engineering segítségével egész egyszerűen azt fogod elérni, hogy több pénzt költenek a nálad a vendégek, mint előtte! Jól hangzik?

Íme a top 7 éttermi profitnövelő menu engineering tipp

Az első 5 tippet bárki könnyedén alkalmazhatja, még akkor is, ha nincs tisztában az egyes fogások alapanyag költségeivel. 

Az igazság az, hogy nagyon sok étteremtulajdonos nem tudja, hogy mennyibe kerül elkészíteni egy-egy fogást, ami szerintem hiba, de ettől függetlenül az első 5 tippet ők is bármikor nagy sikerrel alkalmazhatják! 

Ha szeretnél még többet megtudni a menu engineeringről, akkor olvasd el ezt a cikket is: Stratégiai étlaptervezés, így növeld éttermed profitját akár 15%-kal

1. tipp: Ne írd ki az árak mögé, hogy “Ft”

Az, hogy az árak forintban vannak valószínűleg mindenki számára teljesen egyértelmű. Az, hogy kiírod a “Ft”-ot, az tudatosítja a vendégek fejében, hogy itt bizony anyagiakról van szó, ami nem jó! Te épp azt szeretnéd, hogy ne a pénz járjon a fejükben, miközben az étlapodat nézegetik.

2. tipp: Rejtsd el az árakat a szövegben

Nézd csak az alábbi  menüt! Észreveszed, hogy a tekinteted egyből az árakra szegeződik? Érzékeled, hogy a pontozás hogyan húzza a szemedet az árakra? A vendégeknél ugyanez zajlik le! 

Menu engineering példa
Fotó: Katlan Tóni étterem

Amint egy vendég kézbe veszi ezt az étlapot, az első dolga az lesz, hogy végignézi az árakat és egy olyan ételt választ, amire a tudatalattija azt mondja, hogy “na ezt megengedheted magadnak, ezt válaszd!”

Máris látom, ahogy az ujjaival végigpásztázza az árakat az étlap jobb oldalán és innen pedig már csak egy ugrás a “Hoppá a Pirított jérce csak 2990 Ft, ezt fogom rendelni!”.

Éttermesként EZT NEM SZERETNÉD!

Akkor mit szeretnél? Azt, hogy a vendégek olvassák el az ételek nevét és leírását és azok alapján válasszanak és ne az ár szerint.

Nézd csak, itt egy jó példa:

Menu engineering minta menü
Fotó: Khan étterem

Figyeld csak, hogy nem az árakat szúrja ki elsőként a szemed! 

Nekem például a leírás alapján megakadt a szemem a Dan Dan szószos tésztán: pho tészta, sertéshús, pak choi, mogyoró…szuperül hangzik, én biztos ezt rendelném. És lám, ez az egyik legdrágább fogás ezen az étlapon, de mire az árakig eljutottam, már döntöttem! 

De vajon akkor is ezt rendelném, ha az árak az oldal szélén, félkövér betűkkel szerepelnének? Nem valószínű…

3. tipp: Ne használj félkövér betűket az áraknál

Ez szervesen kapcsolódik az első ponthoz! Ne az árak legyenek a figyelem középpontjában, hanem maguk az ételek! Nem szeretnéd, hogy a vendégek az árak alapján válasszanak!

4. tipp: Az árakat írd kisebb betűmérettel 

Nyomtatott étlapokon a számok nagyobbnak tűnnek mint az azonos mérettel írott betűk. Használj 1-2 betűmérettel kisebb számokat, hogy az árak jobban belesimuljanak a szövegkörnyezetbe.

5. tipp: Ne használj kerek számokat az árazásnál 

Ne használj nagyon kerek számokat az ételek árazásánál, mert ez ronthatja a forgalmat! A tapasztalatok azt mutatják, hogy a vendégek nagyobb eséllyel választanak egy ételt, ha az például 3000 helyett, 2980 forintért szerepel az étlapon.

6. tipp: A ételek pozicionálása a legfontosabb

Ezt a tippet akkor tudod jól alkalmazni, ha tisztában vagy az ételek bekerülési árával! A cél az, hogy a legmagasabb profit tartalmú ételeket az étlap a legtöbb figyelmet élvező helyein szerepeltesd.

Az egyes étlapfajták legtöbb és legkevesebb figyelmet kapó részei:

Étlap tervezés-étlap fajták

7. tipp: Kiemelésekkel irányítsd a figyelmet a magas profit tartalmú ételekre

Használj szövegdobozokat, szegélyeket, félkövér betűtípust, színeket, vagy képeket, hogy vendégeid figyelmét a magas profit tartalmú ételekre irányítsd.

A cél itt is, hogy a kiemelésekkel még jobban szem elé kerüljenek azok az ételek amelyek a legnagyobb profitot hozzák számodra.

Ezt a lépést nem érdemes kihagyni, ugyanis ha akár csak egy kiemelésfajtát is használsz, már az is akár 30%-kal megnövelheti a kiemelt étel(ek) eladásait.

Végezetül

Bízom benne, hogy hasznosnak találtad az itt leírtakat! Kattints is és böngéssz további szakmai cikkeim között,  vagy ha szeretnél még többet megtudni a menu engineeringről, akkor olvasd el, hogy milyen gyakorlati lépésekkel tudod éttermed profitját akár 10-15%-al megnövelni!

Szeretnél hozzászólni? Kattints ide és csatlakozz zárt Facebook csoportunkhoz!

 

Related Posts

Leave a comment